maandag 26 maart 2012

Ding 27 Copyright

Via het uitgebreide zoekformulier van de fotosite Flickr heb ik foto's bekeken met een Creative Commons Licentie. Ik vond het maar vreemde foto's, waar je volgens mij niet veel aan hebt. En bij het intypen van het Engelse woord "garden" krijg je natuurlik weer veel foto's maar ik vind ze niet mooi. Ze lijken wel bewerkt,de kleuren zijn erg onnatuurlijk en ik kan me niet voorstellen dat je deze foto's ergens voor gebruiken kunt.
Het zomaar kopieren van teksten en afbeeldingen zonder bronvermelding vind ik niet goed. Vooral als het gaat om foto's en teksten. Dat zou ik zelf ook niet leuk vinden, maar ik heb wel gehoord dat dit nogal eens gebeurt. Ik hoorde van iemand die een webwinkel heeft in kinderkleding. Zij kwam er bij toeval achter dat haar (zelfgemaakte) foto's werden gebruikt door een andere webwinkel, zonder dat deze dit vermelde. Gelukkig is dit goed afgelopen, omdat ze contact met elkaar hebben gehad, maar ik kan me voorstellen dat dit wel eens anders afloopt. (Is het eigenlijk strafbaar??)

1 opmerking:

  1. Hallo Tuinfreak,
    Bekijk nog eens wat andere foto's, want er zitten ook zeer bruikbare tussen; gewoon even doorzoeken! Maar ja, wat tuinfoto's betreft zul jij denk ik zeer kritisch zijn, en terecht.
    Gebeurt inderdaad vaak, teksten etc. gebruiken zonder bronvermelding. Volgens mij worden er vaker foto's zonder bron vermeld dan tekst. Maar knap knullig als je erachter komt dat door jouw gemaakte foto's door het bedrijf van iemand anders (concurrent) worden gebruikt, dat kan natuurlijk niet. Weet het niet zeker, maar denk wel dat dit strafbaar is. Als een schrijver plagiaat pleegt wacht hem ook een fikse boete, dit vind ik hetzelfde.
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen